Veckans Fobi

weta
Sprutor. Hujedamej! Var hos farbror Tandläkaren idag. Han tittade på min visdomstand som gjort tokont sedan i fredags (samt gjort höger kind lika stor som min fd hamster Fritz kind var när han hade samlat lite). Därefter sa han och fru Tandsköterska att de skulle skölja tandfickan vid dumma tanden lite och sedan kunde jag gå till Apoteket och hämta lite penicillin. "Ååå vad skönt, inget värre" tänkte jag.
Farbror Tandläkare lämnade sedan rummet medan fru Tandsköterska satt och svarade på mina frågor om tänder (spännande... hihi). Efter ca två minuter kommer farbror Tandläkare tillbaks med Världens Största Spruta Modell Större.
-
Vi ska bara ge dig lite bedövning, sa han (bara och bara tänkte jag stel som en pinne).
Han tog rejäl sats (eller ja...) och förde sedan in jättesprutan i munnen min. Väl på plats träffade den en nerv... gjorde superont så var tvungen att gråta lite... (lite pinsamt men de flesta fäller nog en tår ibland hos farbror Tandläkaren).
- Ibland kan det göra lite ont om man träffar rakt på en nerv, sa fru Sköterska sedan.
Farbror Tandläkare tog därefter fram (vad jag tyckte det såg ut som) ännu en spruta!
- Nej! En till?!, sa jag.
- Ingen fara, den här ska vi bara skölja tandfickan med, sa Farbror Tandläkare.

Överlevde hela tandläkarbesöket men med om möjligt värre rädsla för sprutor...

Ska försöka bli vän med sprutor inom en snar framtid. Tror det kan vara bra med tanke på yrkesval och så... vet inte hur det ska gå till bara... Hur blev Du av med din rädsla för sprutor? Eller är Du fortfarande rädd?


Kommentarer
Postat av: erik

hmm.. ja tror du kan komma över rädslan genom att t.ex. skaffa en egen spruta och så fyller du den med nåt gott, kanske lite vin, och sen festar du å sprutan till de lite.. sen kommer du gilla sprutor..

2006-12-04 @ 20:44:41
Postat av: Frida

Tack för tipset... men gillar inte alkoholhaltiga drycker...

2006-12-04 @ 21:06:38
Postat av: Ida

Inte för att jag hade en etablerat sprut-rädsla.. men var på g att få tandläkarskräck när jag blev
misshandlad av den där HEMSKA människan på folktandvården när jag gjorde min rotfyllning, dumma människan förstörde min tand. :( Mitt bästa tips är att skaffa en privattandläkare som man har förtroende för. Den jag har nu är TOPPEN.

2006-12-04 @ 21:13:09
Postat av: anna

fick du inget klistermärke el bokmärke innan du gick därifrån för att du hade vart så duktig?

2006-12-04 @ 21:33:03
Postat av: Frida

Ida: Hur då förstörde? Hmm ja kanske e bra med privat, men har en mkt bra just nu på Folktandvården.. handlar nog mer om rätt person än privat/offentligt.. eller vad tror du?
Anna: Näe, men ett recept. Alltså inget recept på typ kladdkaka eller så utan på medicin då.

2006-12-04 @ 22:59:16
Postat av: Ida

Ja, ifall man har en tandläkare som man tycker är duktig så är det ju sak samma var denna finns. Det jag upplevt är att privattandläkare har bättre utrustning och är mer "personliga". Hur förstörde? Jo, först borrade han i ca 4-5 timmar och gjorde halvfärdigt, sen la han i en tillfällig fyllning så dåligt att ena sidan av tanden helt enkelt gick av.. å då snackar jag inte om att jag knaprade knäckebröd eller ngt.. insidan av den tanden saknas nu. :(

2006-12-05 @ 01:35:17
Postat av: Frida

Men oj... Kan man göra något åt det nu? Typ bygga upp den igen?

2006-12-05 @ 11:20:34
Postat av: Sara

Jag har aldrig varit spruträdd, så jag vet inte riktigt hur det är. Eller ja... det är ju inte så att jag tycker att det är jätteroligt att få sprutor och knäcker extra som sprutnarkoman, men jag tycker inte att det är läskigt. Men det kanske hjälper att läsa till ssk, då får du ju se sprutor ofta. Eller så funkar det inte alls och allt går åt helvete (nej, det finns ingen mellanväg, det är heaven or hell som gäller!)

Tack för flyttkortet snygging, välli fint! Köss

2006-12-05 @ 11:22:34
Postat av: Frida

Näe... den sista gången du var rädd var väl i mellanstadiet då alla skulle ta stelkrampsspruta o du fick ligga o vila dig i vilorummet efteråt för att återhämta dig...? För det har väl inte varit några problem efter det sen? Sprutnarkoman, snyggt att söka ett sånt jobb. Eller gå till syon på LärCenter o fråga vilken utbildning som behövs för att bli det. Hon skulle ramla av stolen typ o kanske skada knät eller armbågen. Ssk-utb e nog bra för sprut (och även blod...uuuuhuhuä)terapi. Du är ju rädd för andra lärare och barn så det är väl bra terapi för dig att gå din utbildning också kan jag tänka mig? Snart kommer du hem o då ska jag spela Erik Segerstedt - Everything changes för dig varje dag.

2006-12-05 @ 11:57:28
Postat av: Frida

Oj... det blev en liten väl kaxig o lång kommentar. Förlåt, skojade bara alltså.

2006-12-05 @ 11:59:31
Postat av: Ida

Nej, jag gick inte tillbaka till den läkaren igen efter det. Jag gjorde färdigt min rotfyllning hos min nuvarande tandläkare.. men det fanns inget att göra.. bara att slipa ner tanden så det inte blev vasst i munnen (men jag har haft mer bekymmer pga det med den tanden). Man hade kanske kunnat rycka ut den helt och sätta in en krona, men då måste man ju slipa ner tänderna på båda sidorna och det känns väldigt onödigt. Och det kändes inte aktuellt, den "biten" som fanns kvar funkade ju bra.. och det syns ju inte riktigt långt bak i munnen.

2006-12-05 @ 12:36:24
Postat av: fia

jag fick ingen bedövning när de skulle skölja mina tandfickor!

2006-12-05 @ 15:05:30
Postat av: Frida

Ida: Okidok
Fia: Inte? Då måste det gjort ont...

2006-12-05 @ 16:40:58
Postat av: fia

nja inte så farligt men de klart att de gjorde ont..

2006-12-05 @ 18:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91