Veckans Fobi

image229

Att jag gått och blivit troende...

"Vår värld skapas i hjärnan och existerar bara i hjärnan. Trots sinnesorganens känslighet får vi inte en objektiv och korrekt bild av omgivningen. Det är en vanlig erfarenhet att olika personer upplever omgivningen olika.
Det säkraste beviset att det ändå finns ett samband mellan vår egen, subjektiva värld och de fysiska och kemiska förhållandena omkring oss är att vi beter oss på ett sådant sätt att vi överlever" / Olav Sand mfl,  "Människans fysiologi".

Alltså... vet inte exakt varför men min ena arm blev alldeles rysprickig av de där meningarna. Armen eller arm-arna börjar rysa allt oftare numera. Det är kurserna i Systerprogrammets "fel". Kroppen är alldeles för avancerad för att bara ha uppkommit av en slump. Det känns för tillfället jättemycket så i min hjärnapparat iallafall. Finns inte en chans i världen att inte Gud eller någon annan jättesmart tant/farbror har suttit och tänkt ut alla delar i kroppens funktioner. Tydligen saknar vi ju dessutom förmågan att uppleva allt som händer runtomkring oss också, så chansen att Gud och alla hans medhjälpare springer runt och fixar och trixar med världen hela dagarna borde vara ganska stor. En 20 % iallfall, och det är en siffra som icke bör underskattas som Du vet.

Känns lite pino (pinsamt) att erkänna men har nog allt blivit lite, lite troende och det tack vare dessa två fantastiskt intressanta Anatomi och Fysiologi-kurser. Vill egentligen hålla den här tro-grejen hemlig ty detta hör inte hemma i min ateist-image som är så väldans utpräglad annars *rolling-eyes-gubben-på-msn*. Konfirmationsprästen min var bara halvimponerad av att jag konfaläste för att få en alldeles egen video, och bara för det (som så många andra), vare sig det handlar om tekniska prylar eller salladsbestick. Ska sms:a Herr konfirmations-Präst och berätta en för honom och mig glad nyhet nu. Hoppas han blir glad.

Så... kyrkan på söndag, hänger Du med?

Kommentarer
Postat av: Ida & Dixie

Usch, jag mår alldeles illa när jag läser sådana saker.. klarar INTE av existensiella diskussioner. Din och min kurs attackerar ämnet ifrån lite olika synvinklar. Jag läser nu, ofrivilligt, ekologi, och det snarare förstärkar hur betydelselösa vi människor är. Så att en "gud" eller ngn annan farbror/tant bryr sig särskilt mycket om oss människor låter hemskt otroligt, vi har ju knappt levt på jorden alls, om man ser ur ett längre tidsperspektiv. Människan är bara en liten obefintlig prick i historien. Men, jag hade verkligen önskat att jag trodde på farbrorn i himmelen, det hade varit bekvämt.

Postat av: Frida

Ne inte ja heller egentligen... Mm vi är betydelselösa, men det är mkt roligare att tänka att vi inte är det så ska börja göra det! :)

2007-05-08 @ 19:32:42
Postat av: Ida & Dixie

Låter som en bra idé :)

2007-05-08 @ 22:07:00
URL: http://jerseyjumper.blogg.se
Postat av: Martin

Vafalls? Gud? Nä, du behöver mer Richard Dawkins. Pröva "Climbing mount improbable", "The blind watchmaker" eller den senaste, "The God delusion".

Vem har någonsin påstått att kroppen kommit till av en slump förresten? Evolutionär design är allt annat än slump.

Och även om så vore fallet... är ju en Gud än mer osannolik än en människa, eller hur? :)

2007-05-09 @ 11:28:13
Postat av: warezcrc

Hmmmm, om vi säger som så här, om du tror att "någon" har skapat/designat oss, vem har då i sådana fall skapat/designat "vår" skapare/designer och till vilket syfte?
Vad exakt är det som får dig att tro att det är någon större skillnad evolutionärt mellna människan och en myra exvis?


Är det för att vi har byggt diverse arkitektoniska monument, eller för att vi har "teknik" ?

Den dagen när vi försvinner från jorden, märk väl att jag skriver "när vi försvinner", så kommer någon annan art att resonera precis som du gör nu.

Vad tror du? Eller håller du fortfarande fast vid att vi är "skapade/designade" utav någon?

2007-05-09 @ 12:59:58
Postat av: Boy

NEEJ!! Please! Älskar din ateistprofil! Keep it please!!

2007-05-09 @ 13:27:37
Postat av: Sara

Jäklar vilken diskussion det blev här!

För att försvara evolutionen lite...känns inte som att människan har kommit till av en slump, men det har ju alltid varit den starke som överlever. Är man inte stark nog så dör man. Därför har vi ju utvecklats till vad vi är idag och eftersom vi klarar samhället vi lever i så överlever vi. Men nån liten sagogubbe eller nåt finns nog ändå där bland molnen, förmodligen dancing Jesus :D

2007-05-09 @ 16:09:44
URL: http://piptermos.blogg.se
Postat av: Frida

Martin: Oj, spännande med boktips, hoppas de är tunna =) Evolutionen... den måste ju också ha börjat av någonting... Hur blir ingenting någonting från allra första början? Vad utlöste Big Bang om det inte fanns något att utlösa från ;)

warezcrc: Tror och vet att det inte är någon större skillnad mellan oss och myror. Men jag läser just nu om människokroppen och det var iallafall den som fick mig att tänka lite mer. Kunde lika gärna handlat om myror. Håller inte fast vid något men vissa mekanismer i kroppen är som sagt väldigt avancerade...(som Du vet?) och att de uppkommit genom evolutionen känns helt enkelt bara väldigt konstigt även om jag som Du innerst inne tror att det är så.

2007-05-09 @ 17:05:25
Postat av: Frida

Boy: Älskar också min ateistprofil, längtar tillbaka otroligt mycket till den!

Sara: Jo... den starkaste överlever och därför utvecklas vi... men liksom från början. Luft som inte ens är luft för att luft ännu inte uppfunnits... hur kan det bli liv om inte Gud trollar?

Allihopa: Skojigt med en diskussion, väldigt förvirrande men det är väl det som är meningen :) Fortsätt kommentera! Hoppas bara ni förstår att jag skriver det jag känner för och aldrig påstår att jag vet någonting säkert.

2007-05-09 @ 17:13:07
Postat av: kyrksyster

Det ena utesluter inte det andra. Och någonstans började det...
Tanken är fri... man måste få fundera... vända och vrida... Inte fastna i fördomar, inte i dogmerna heller...
Du finner din väg... lycka till!

2007-05-09 @ 20:26:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: Frida

Kyrksyster: Sant... Lycka till du med :)

2007-05-10 @ 10:15:07
Postat av: Martin

Frida: Tyvärr kan man nog inte kalla de där boktipsen jättetunna. Men klart läsvärda.

Frågan om avancerade organ (vad kan biologisk evolution frambringa?) är ju väldigt långt skild från frågan om livets uppkomst (hur uppkommer självreplikerande kemiska strukturer?)... som i sin tur är långt skild från frågan om alltings uppkomst (varifrån kom "uratomen"?).

Och som sagt, hur kan det bli liv om inte Gud trollar? Men hur kan det bli Gud om inte det flygande spaghettimonstret trollar? Och så vidare. I det resonemanget blir Gud bara en slasktratt för saker vi inte begriper och därför deklarerar att det måste vara magi. Vilket egentligen är en uppvisning i brist på ödmjukhet, om man tänker på det. Både mot naturen och en eventuell Gud.

2007-05-12 @ 13:25:20
Postat av: warezcrc

Om vi säger så här istället, blir ni klokare och förstår mer vad jag menar?

Just because there?s an absence of evidence
doesn?t mean there?s evidence of absence.
Simply because you don?t know something
exists, doesn?t mean it?s not there. Ther?re
known knowns and there are known unknowns but
sometimes there?s unknown unknowns.

Stödjer detta eller stjälper detta denna diskussionen ? Detta stödjer både för o emot, eller vill någon säga emot där också? :D

2007-05-14 @ 09:19:19
Postat av: Frida

Martin: Det börjar verkligen snurra när man tänker på sånt där... synd att ingen har svaret på alla såna frågor. Fast vi kanske inte skulle vilja veta egentligen..

Warezcrc: Haha.. tror jag förstår iaf, även om engelskan är lite sådär. Liknar lite det jag skrev om våra sinnen.. att det säkert skulle kunna finnas en massa andra sinnen som kan uppfatta mer av det som händer runt omkring oss... om det runt omkring oss nu verkligen händer :)

2007-05-16 @ 18:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91