Det finns en sorts lärare...

image363... den sorten lyckas få sin publik intresserade vare sig de från början är som uppslukade av ett ämne, eller inte. Denna sort är också väldigt måna om att det dem säger verkligen går in i åhörarnas huvuden.
Då detta är något de anser viktigt frågar de med jämna mellanrum om publiken förstår vad de precis sagt, och passar samtidigt på att slänga ut lite frågor till publiken här och var som en extra dubbelkoll. Då det vankas tenta ställer denna sortens lärare frågor som studenterna kan komma att ha nytta av i sitt arbetsliv, och vill absolut inte försöka "sätta dit" någon. Den här sortens lärare brinner förmodligen ofta för sitt ämne eller sina ämnen, men för att inte brinna upp vill de sprida sin kunskap. Lärare av den här sorten bryr sig om sina studenter och har därför övat och övat i det oändliga hemma framför sin hallspegel, för att få den härliga karisma som behövs för att nå ut med sitt budskap ordentligt. Samma sorts lärare som denna sorten använder flera olika utlärningssätt i en och samma föreläsning. Exempel på dessa är powerpoint, overhead, rita på tavlan, utslängning av frågor etc, för att de insett att alla studenter är lika olika som dem är lika i inlärningssammanhang.   

En utav den här sortens lärare har jag som lärare, och det är alltid lika intressant att gå på hennes föreläsningar(brukar annars tröttna efter en timma och istället sitta och fnittra med klassisen bredvid).
Att hon förutom att vara superduktig på att föreläsa dessutom är sjukt vältränad för sin ålder (tjejtanten är runt 60 lite tillhöftat), ser oförskämt bra ut för att vara i samma ålder som anges i parentesen, är jättebrun och har massa skinn på sin näsa, gör att jag nästan blir lite kär i henne... Eller skulle iallafall vilja vara henne när jag blir runt 60. Likadan åtminstone.

Kommentarer
Postat av: anna

bra inlägg om lärare...ngt att tänka på för våra blivande lärar-vänner! =)

Postat av: Frida

Mm, precis :) Tror att våra lärarvänner kommer bli av denna sorten... känns så iaf.

2008-04-11 @ 09:39:14
Postat av: Chantal

Vet gott
väl vem du pratar om. Och jag har också märkt hu himla bra hon är och att hon ser jäkla vältränad ut. Jag vill se ut sådär när jag är närmare 60.. fan skulle skulle vilja se ut så nu! Men jag gillar min nutella alldeles för mkt för att sluta med den riiiiktigt än.

2008-04-11 @ 19:35:37
Postat av: Frida

Mmmm Nutella :) Det är gott det! Sluta aldrig med den.

2008-04-11 @ 21:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91